بیش فعالی و نقص توجه و تمرکز

دسته‌بندی ذهنی
نویسنده naqme
زمان مطالعه
تاریخ انتشار ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیش فعالی و نقص توجه

بیش فعالی و نقص توجه یک اختلال عصبی رشدی با علایم عدم توجه و یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشی است.این رفتارها شدیدتر از آن است که  در کودکان هم سن دیده شود. علایم بیش فعالی باید شش ماه ماندگار و در دو محیط مختلف دیده شود.

اختلال بیش فعالی و نقص توجه  تنها در کودکان سن مدرسه دیده نمی شود بلکه در بسیاری از موارد قبل از پنج سالگی آغاز می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

این علایم پایدارند و معمولا باعث مشکلاتی در یک یا چند بخش مثل مدرسه، خانه، کار یا ارتباطات اجتماعی میگردند.

عوامل بروز بیش فعالی و نقص توجه

شواهد نشان می دهند رابطه متقابلی بین عوامل ارثی و محیطی تاثیر گذار بر اختلال بیش فعالی و  نقص توجه وجود دارد.

از عوامل  محیطی خطرزا در ایجاد اختلال بیش فعالی و نقص توجه  میتوان  مصرف الکل و سیگار توسط مادر در دوران بارداری، قرار داشتن در معرض میزان بالایی از سرب و عفونت های استرپتوکوکی را نام برد.

شواهدی در دست است که ژن های مربوط به دوپامین موجب تغییر در توانایی کنترل شناختی در این کودکان می شود. برای درمان این بیماری می توانید از خدمات کاردرمانی کوکان مرکز کاردرمانی چالوس استفاده نمایید.

انواع اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی

به‌طور کلی، اختلال نقص توجه به سه نوع مختلف تقسیم می‌شود :

  • نوع بی‌توجه: افراد مبتلا به این نوع اختلال نقص توجه، در تمرکز بر روی کارها، انجام آن‌ها و پیروی از دستورات دچار مشکل می‌شوند.
  • نوع  بیش‌فعال-تکانشی: افراد مبتلا به نوع دوم اختلال نقص توجه در درجه اول رفتارهای بیش‌فعال-تکانشی مختلفی مانند بی‌قراری و قطع حرف دیگران را از خود نشان می‌دهند. آن‌ها همچنین در انتظار کشیدن برای نوبت خود مشکل دارند.
  • نوع ترکیبی (بیش‌فعال-تکانشی و بی‌توجه): مبتلایان به نوع سوم که شایع ترین نیز میباشد اختلال نقص توجه، ترکیبی از رفتارهای نوع اول و دوم را دارند. آن‌ها معمولاً علائمی مانند ناتوانی در توجه و تمرکز، تمایل به تکانشگری و سطوح انرژی و فعالیت بالاتر از حد متوسط را دارند.

تشخیص بیش فعالی و نقص توجه

علایم اولیه اختلال بیش فعالی و نقص توجه شامل بی توجهی، بی برنامگی،  پرتحرکی و تکانشگری  است و مشکلات همراه شامل شکست های تحصیلی، ارتباط مختل با دوستان و اعتماد به نفس پایین است.

دیگر مشکلاتی که زیاد گزارش شده است،شامل: اختلالات زبانی، اختلال در هماهنگی حرکتی، نارسایی های شناختی، جراحت های شدید و اختلال شدید در خواب. کودکان و بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه _بیش فعالی در مقایسه با هم سالان ، نمرات بسیار پایین تری در آزمون های شناختی و ریاضی کسب می کنند.

بی قراری در بیش فعالی و نقص توجه

نوع ترکیبی دارای ویژگی های هر دو نوع است که پیشتر به آن ها پرداخته شد. کودکانی که در این گروه قرار دارند، اغلب بی قرارند تا آنجا که به نظر می رسد موتوری دائم آنها را به حرکت وادار می کند و از سوی دیگر نمی توانند در موقعیت های چالش برانگیز ذهنی، همانند سایر کودکان تمرکز خود را حفظ نمایند.

 

روند درمان بیش فعالی در مرکز درمان بیش فعالی در چالوس

از علایم بیش فعالی، حرکات اضافه( در چشم ها، دست ها و پا ها)، پرتحرکی، عدم کنترل مناسب گفتار و پر حرفی،هماهنگی حرکتی پایین،ناتوانی در مهار هیجانات و رفتارهای تکانشگری می باشد.

  1. اتاق تاریک: در این بخش با انجام تمرین های افزایش تمرکز به افزایش توجه دیداری و ادراک بینایی با استفاده از سیستم های کامپیوتری روز دنیا در بهترین مرکز درمان نقص توجه در چالوس پرداخته می شود.
  2. نوروفیدبک : در این بخش  مغز برای داشتن عملکرد بهتر، آموزش می بیند. در نوروفیدبک به صورت مداوم، عملکرد مغز مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات آن نیز برای خود شخص، به نمایش در آورده می شود. هنگام تغییر رفتار مغز به منظور پیدا کردن الگویی مناسب تر، به آن پاداش داده خواهد شد.
  3. کاردرمانی ذهنی: در این قسمت  نقص توجه با انجام تمرین های افزایش تمرکز و تمرینات نقص توجه و تکنیک های افزایش مهارت های ذهنی وحافظه به بهبود سطح درکی، شناختی و تفکر انتزاعی کم توجهی در کودکان پرداخته می شود.
  4. تست های تشخیصی کودکان نقص توجه: کودکان با نقص توجه در حیطه های آموزشی پیش دبستانی، تست ورود به مدرسه و مهارت های تحصیلی دچار مشکل می شوند. لذا کلینیک درمان نقص توجه با انجام  تمرین های افزایش تمرکز و تمرینات نقص توجه در حیطه آموزشی به افزایش توانایی تحصیلی و یادگیری این کودکان در مرکز تشخیص ADD  می پردازد.
  5. گفتار درمانی نقص توجه: در این قسمت با استفاده از تکنیک های گفتار درمانی و انجام تمرین های افزایش تمرکز و تمرینات نقص توجه در قالب تمرینات کلامی، در حیطه درک مطلب ، درک کلام و پردازش شنیداری به درمان  ADD در بهترین مرکز نقص توجه پرداخته می شود.
contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *